woensdag 12 maart 2014

het Kwadrant

De leerlingen van het Kwadrant krijgen gedurende dit schooljaar 4 momenten waarin zij kennis maken met diverse kunst disciplines, gegeven door gastdocenten.
Deze zogenoemde reflectieweken staan in het teken van onderzoek naar de eigen identiteit.

Ik heb, als gastdocent vanuit
RICK, de lessen 'beeldend textiel' gegeven aan 1e en 3e jaars vmbo leerlingen. Helmi Coenders schreef het lesprogramma en samen met haar en Marja Vierstraete gaven we ieder voor zich les aan 2 van de 6 klassen.
In een aantal stappen komen we in de eerste les van een onderzoek tot een ontwerp. We maken schetsen, zoeken naar plaatjes, zoeken naar woorden en kleuren die passen bij je favoriete vrijetijds besteding en plakken dit in een harmonica boekje.

In de tweede les gaan we vilten. Er worden losse onderdelen gemaakt voor een soort van mascotte.
In de derde les maken we de mascotte verder af. We gebruiken hiervoor allerlei verschillende materialen en technieken.
Verrassend genoeg kropen zelfs de stoerste puberende jongens en meiden achter de naaimachine en zaten vol concentratie met de hand de knopen, pailletten en zelfs mascararollers aan hun verbluffend grappige mascotte te naaien.


2 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Ik ga er ook nog over bloggen. Ik zal een linkje plaatsen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk, ik word hier zo vrolijk van. Al die kleuren, het vrije, creatieve, het heeft een doel maar op een losse manier. Hier kan ik nog veel van leren!

    BeantwoordenVerwijderen